Test | Is mijn vorm van religie gezond?

De eerdere test is ‘negatief’: je vergelijkt jezelf met ongezonde religie. Je kunt het ook omdraaien en jezelf vergelijken met de gezonde vormen. Soms kan dat veel scherper zicht geven. Ik heb regelmatig meegemaakt dat mensen verbijsterd reageren op deze mogelijkheid: maar kan het ook zó? Kan dít ook geloven zijn? Inderdaad, veel mensen kennen niet-manipulatieve vormen van religie en zullen op bij de meeste stellingen hieronder een vinkje zetten.

❏ Als er nare dingen gebeuren in mijn leven, is dat voornamelijk gewoon pech; het is zelden te wijten aan of ik verkeerd geloof.

❏ Ik sta op een zelfstandige manier in mijn geloof en verschil daarin ook regelmatig van mijn medegroepsgenoten.

❏ Ik ben zelden of nooit bang voor God, maar ik kan wel bang zijn voor gebeurtenissen in mijn leven.

❏ Mijn geloof maakt verschil in mijn leven, maar ik verwacht er niet van dat het de meeste van mijn problemen oplost.

❏ Ik kan leren van andere vormen van geloof, binnen mijn religie en daarbuiten; God kan ook daar werkzaam zijn.

❏ Ik heb enige invloed op mijn leven, niet in alles, maar ook niet in niks.

❏ Ik krijg zeer zelden ongevraagd advies over kwesties in mijn leven en mocht het gebeuren, dan kan ik het ook prima aangeven als ik dat niet waardeer.

❏ Ik ken mensen buiten mijn geloofsgemeenschap, ik kan van hen leren over God en we kunnen open en gelijkwaardig over onze overtuigingen met elkaar praten.

❏ Ik steun mijn leiders, maar niet door dik en dun.

❏ Mijn leiders falen en vergissen zich; ik kan voorbeelden noemen waarin hun meningen niet kloppen.

❏ Het is oké als ik een advies van een leider niet volg en hem of haar niet al mijn geheimen wil vertellen.

❏ Ik kan me wel voorstellen dat ik niet geloof en dan is niet alles verloren; ik zou niet extreem veel minder gelukkig zijn.

❏ Onze leiders zijn niet per se vromer of dichter bij God dan groepsleden

❏ Als je onze groep verlaat is dat verdrietig, maar er zijn geen grote emoties en je voelt geen druk.

❏ Ik vermoed dat enkele leden zelf geloviger zijn dan de leider.

❏ Er worden zelden vragen gesteld over mijn motieven.

❏ Ik kan vragen stellen, twijfel is een goed teken.

❏ We zijn hier zeer terughoudend met ideeën over hemel en hel. Het wordt nooit gebruikt als argument voor iets.

❏ We oordelen zelden over hoe ‘goed’ iemand gelooft en straf of beloning voor je mate van geloof is als geen thema.

❏ Ik weet van meet af aan waar ik aan toe ben, er komen niet later ‘apen uit de mouw’ met allerlei eisen en ideeën waar ik eerst niet van wist.

❏ Ik lees boeken en kijk filmpjes die niet direct mijn geloof ondersteunen of die zelfs bekritiseren.

❏ Ik ken geen buitenstaanders die deze groep een sekte noemen.

❏ De leider uit zeer zelden een mening over seksualiteit en zal alleen desgevraagd een voorzichtig advies geven over mijn huwelijk of dates.

❏ We spreken waarderend over andere vormen van religie en andere groepen.

❏ Als ik deze gemeenschap verlaat, kan ik nog steeds goed en positief contact houden met de meeste leden als ik dat wil.

❏ Mannen en vrouwen kunnen allebei hier dezelfde taken verrichten en worden op vergelijkbare manieren benaderd.

❏ Het is prima om niet mee te doen met activiteiten, weinig of geen geld te doneren, en daar wordt geen geestelijk oordeel over geleverd.

❏ Als ik of iemand anders in deze groep op een vervelende manier wordt aangeraakt, is dat bespreekbaar en zullen de leiders het voor mij opnemen.

❏ De leider krijgt tegengas van mensen uit de groep en moet dan ook zijn gedrag daarop aanpassen.

❏ Er is veel besef dat het leven ingewikkeld is en je vaak compromissen moet sluiten.

❏ Ik zal mijn leider waarschijnlijk niet alles toevertrouwen en er zijn diverse gebieden waarover ik zelf meer verstand heb.

❏ Ik ben oké en verreweg de meesten mensen die ik ken zijn oké. We maken allemaal fouten, maar we zijn zeker niet verdorven of zelfs maar onwelwillend.

❏ Onze leider valt buiten de Top 1000 van beste geestelijke leiders van mijn religie.

❏ De leider verkondigt alleen meningen uit bronnen die ik kan controleren en hij is voorzichtig en bescheiden in zijn optreden.

❏ Zelfstandigheid, assertiviteit en emancipatie worden aangemoedigd en gewaardeerd.

❏ Heel veel in het leven is grijs gebied, het is zelden of-of. God maakt allerminst alles duidelijk.

❏ Mensen kunnen intuïtief veel zelf aanvoelen van wat God bedoelt, ik heb deze groep niet per se nodig voor mijn geloof.

❏ De leider is open over eigen vergissingen, legt de morele lat niet hoog en stelt geen eisen die hij of zij zelf niet kan volbrengen.

❏ Er wordt geen druk gelegd op een financiële bijdrage van mijn kant.

❏ Bijna alle woorden die we hier gebruiken zijn voor buitenstaanders goed te begrijpen.

❏ Als er leden bijkomen is dat mooi, maar als we krimpen kan dat ook. Het zegt weinig over de kwaliteit van ons geloof.

❏ We spreken meestal kalm en rustig over ons geloof, grote emoties zijn niet verboden, maar komen praktisch weinig voor en worden ook niet aangemoedigd.

❏ De leider gaat strikt om met zijn professionele ‘biechtgeheim’ en zou nooit iets doorvertellen wat ik hem in vertrouwen beken. Sowieso vind ik iedereen het prima dat ik veel zaken privé houd.

❏ Er is hier veel diversiteit als het gaat om overtuigingen en geloofsbeleving; we vinden dat soms lastig, maar ook interessant en we leren van elkaar.

Als je meer dan de helft van de stellingen kunt beamen, is waarschijnlijk de vorm van religie die jij meemaakt gezond tot zeer gezond.

Vorige
Vorige

Hoe herstel je van religieuze manipulatie en giftige groepen?

Volgende
Volgende

De man die Donderdag was